News CCI Brasov

Afacerile de familie din România - Primul schimb de generaţii

(0 voturi)
Afacerile de familie din România - Primul schimb de generaţii

Studiu realizat de PwC. 


Segment stabil al economiei, afacerile de familie reprezintă 70-90% din PIB-ul global şi sunt un barometru al sănătăţii economice şi sociale. 35% dintre companiile din Fortune 500 sunt afaceri de familie. În ciuda mediului economic dificil, îngreunat de lipsa de forţă de muncă talentată, de provocările legate de inovaţie şi guvernanţa corporativă, afacerile de familie dau dovadă de rezistenţă şi capacitate de adaptare. Pentru a continua să crească, afacerile de familie trebuie să inoveze continuu şi să-şi profesionalizeze modul în care îşi desfăşoară operaţiunile. Acestea sunt câteva dintre concluziile celui de-al şaptelea sondaj bienal PwC pe un eşantion global de 2.378 de proprietari şi directori de afaceri de familie din peste 40 de ţări, inclusiv România.
În acest context, cea de-a doua ediţie a raportului asupra principalelor rezultate ale PwC Family Business Survey pentru România aduce în atenţie trei teme majore:

Nevoia de profesionalizare devine din ce în ce mai mult o preocupare centrală a afacerilor de familie. Importanţa profesionalizării modului în care acestea operează – de la sisteme şi proceduri, până la conducerea companiei – a crescut faţă de ediţia anterioară a studiului, în condiţiile accentuării presiunii asupra preţurilor, creşterii costurilor şi influenţei mega-tendinţelor care schimbă mersul economiei globale. Profesionalizarea afacerii trebuie însoţită şi de o „profesionalizare” a familiei şi a raporturilor acesteia cu compania.

Planificarea succesiunii. Există o dinamică a „factorului familie” care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare să fie ignorat deocamdată de către o parte din afacerile de familie. Unul dintre aspectele principale în ceea ce priveşte „factorul familie” se referă la abordarea succesiunii.
Antreprenoriatul românesc parcurge una dintre cele mai importante etape ale evoluţiei sale din 1989 până în prezent – primul schimb de generaţii. Această etapă se va finaliza fie cu păstrarea afacerii în familie (transferul către noua generaţie), fie cu vânzări şi, din păcate, chiar cu dispariţia unor companii.

Importanţa inovării. Afacerile de familie din România consideră că le este mai dificil să fie competitive în actualul context economic şi sunt conştiente de nevoia de a ţine pasul cu schimbările într-un mediu din ce în ce mai fluid şi disruptiv, unde inovaţia este cheia, însă disponibilitatea competenţelor este limitată iar competiţia este tot mai agresivă.

Îmbunătăţirea marjelor de profit, atragerea celor mai buni oameni în organizaţie şi asigurarea viitorului companiei pe termen lung sunt cele mai importante obiective ale antreprenorilor români în perioada următoare.

Aproape 75% din afacerile de familie din România au raportat creşteri ale vânzărilor în ultimul an financiar (2014/2015), iar un procent similar mizează pe creşterea businessului şi în următorii cinci ani.

62% din respondenţii români se aşteaptă la o creştere constantă a afacerii lor în următorii cinci ani, iar alţi 13% mizează pe o creştere rapidă şi agresivă.

Dintre antreprenorii din România care se aşteaptă la creşterea vânzărilor, 93% sunt încrezători că o vor şi obţine .