News CCI Brasov

Când strugurii par prea acri. Public relations vs. Advertising

(5 voturi)
Când strugurii par prea acri. Public relations vs. Advertising

Despre ce înseamnă un specialist în relații publice, despre cât de la modă este meseria și ce abilități presupune, am discutat și s-au scris sute de articole în ultimii ani. Despre ce înseamnă o campanie de relații publice și cum pot fi evaluate efectele acesteia, vom discuta într-un articol viitor.

Azi vă propun însă un exercițiu practic: sunteți administratorul unei firme mici sau mijlocii, vă doriți ca produsele sau serviciile organizației să rămână în mintea și sufletul consumatorului – nota bene, publicitatea și marketingul aparțin ca trenduri secolului trecut, în secolul nostru vorbim de identificarea produsului cu o emoție și despre diferențiere.

Auziți din ce în ce mai des despre agenții și activități de PR, ați văzut în jur brand-uri care s-au consolidat rapid, știți ca v-ar ajuta la a avea “imagine” și notorietate, dar pe principiul “sună prea bine, clar e un serviciu pentru firme mari, cred că e prea scump și nu știu dacă merită”, renunțați repede la ideea de a încheia un contract cu un specialist.

Când strugurii par prea acri – pentru că nu sunt de fapt, și voi argumenta acest aspect – alegi fie un amator neinstruit care pretinde că știe ce înseamnă PR – atenție, sunt mulți!, fie mergi pe drumul clasic al advertising-ului. Hm, detaliem?

Relaţiile publice au ca obiective principale identificarea mesajelor reprezentative pentru companie și transmiterea lor prin canale de comunicare potrivite. Profesorii universitari Lawrence Long și Vincent Hazelton descriu relațiile publice drept „o funcţie de comunicare a managementului, prin care organizaţiile se adaptează, se modifică sau îşi menţin mediul pentru a-şi atinge ţintele organizaţionale”.

Astfel, activitatea de relații publice vizează:

- Plasarea unui mesaj neplătit – de exemplu, o campanie de responsabilitate socială, prin care o firmă care produce și comercializează rulmenți promovează protecția mediului, ca temă centrală, în rândul copiilor, va genera adeziunea mass-mediei locale care va simpatiza cu emitentul mesajului, promovându-l de fapt;

- Comunicarea cu publicul extern dar și intern – de exemplu, în cazul unei crize de imagine a unei firme care comercializează iaurt, un lot fiind infectat cu o bacterie, atât angajații cât și conducerea, prin planul de comunicare stabilit împreună, vor înțelege și transmite oficial și neoficial, același mesaj, optim, care va limita pagubele în planul imaginii;

- Explicarea și plasarea într-un context a unui mesaj care clădește cultura brand-ului – pe principiul că oamenii adoptă brand-uri care înglobează propriile lor valori si le aleg pentru ceea ce exprimă și simbolizează. De exemplu, o campanie de lansare a unui nou produs în cadrul căreia mesajul central va fi acela al prieteniei, comunicat prin varii intrumente, va genera adeziunea celor care cred că prietenia este încă o valoare de bază în societatea modernă.

Publicitatea sau advertisingul reprezintă un mesaj plătit în scopul de a informa sau a influența publicul țintă - Advertising Association of the UK.

Activitățile de advertising vizează:

- Publicitatea plătită – este foarte simplu să achiți contravaloarea unui spot care va fi difuzat la radio sau TV cu mesaj legat de produsele tale. Însă spot-urile de promovare a produselor în mass-media au eficiență scăzută dacă ne referim la cost/beneficii;

- Comunicarea strict cu publicul extern – de cele mai multe ori unidirecționată, nedecvată dinamicii modului de comunicare actual al clienților care își doresc să fie parte integrantă din procesul decizional.
Pe scurt ”Advertising is what you pay for, publicity is what you pray for”! Este evident că povestea neplătită a brandului sau a ideii organizației tale, care a generat interesul mass-mediei, va fi mult mai credibilă decât “povestea” ta plătită.

Dacă ne raportăm la costuri, pe termen lung, activitățile de advertising devin greu de suportat și nu generează profit. Relațiile publice utilizate pentru consolidarea imaginii vor aduce mereu un plus de notorietate, costurile fiind amortizate treptat, generând în timp profit.

Pe de altă parte, dacă, pe termen scurt, vă propuneți să atrageți strict clienți pentru produsele/serviciile companiei dar pentru care nu aveți garanția că vor deveni clienți fideli, soluția este advertising-ul, dar daca vă doriți pe termen lung fani ai brandului, clienți fideli, un specialist în comunicare și relații publice va găsi calea către mintea și inima lor printr-o campanie de relații publice.

Așa încât conform analizei cost-beneficii… strugurii nu sunt deloc acri!

Tu cum rămâi în mintea și sufletul clienților tăi?

Articol scris de Dana LUPȘA, L.T.D. Public Relations

logo-LTDPR