News CCI Brasov

În Ghana nu trăiesc girafe sau gafe de PR

(1 Vot)
În Ghana nu trăiesc girafe sau gafe de PR

Ați remarcat probabil în ultima vreme nevoia de imagine, branding, comunicare și de diferențiere, nevoie în creștere. Însă pe o piața fiind relativ tânără, cel puțin în Brașov, este incert ce sunt exact și cum pot aduce valoare adăugată relațiile publice afacerilor de orice dimensiune. 

Analizăm azi 3 gafe ofensatoare de PR sau ce se întâmplă cu brandul când NU se comunică în mod profesionist, studiind experiența unor firme pentru care noțiunea de PR nu mai are secrete. Sau are?
Pentru că până la urmă PR-ul este despre public, despre clienți și consumatori și răspunsul lor la modul în care se comunică. Iar vocea consumatorului se face auzită clar și puternic în țări în care noțiuni precum egalitate, drepturi și ofensă sunt valori și nu doar cuvinte.

Body sau perfect body. Victoria’s Secret
În 2014, când Victoria’s Secret a demarat o campanie pentru un produs numit Body, cu sloganul The perfect body, brandul a primit în social media condamnarea publică a clientelor care se simțeau ofensate, considerând mesajul nesănătos și dăunător. Mișcarea a fost atât de amplă – o petiție online cu mesajul #imperfect, semnată de 33.000 femei prin care se cerea retragerea reclamei a fost înaintată companiei – încât Victoria’s Secret a remodelat campania cu mesajul A body for everybody. Eroarea de PR a fost amplificată, reprezentanții companiei necomunicând și neadmițând public faptul că a fost o gafă, brandul a fost afectat prin scăderea timp de trei luni a vânzărilor cu 15%.

Your best friend’s eggnog. Bloomingdale

bloomigdale

O cu totul alta reacție au avut reprezentanții Bloomingdale față de scandalul social media generat de un material din catalogul lunii noiembrie 2014, care părea că duce ca mesaj într-o zonă gri a relațiilor interumane, material considerat cel puțin înfricoșător. Reacția promptă online i-a determinat pe aceștia să retragă materialele și să își ceară scuze public. Ca efect al gafei, celebre deja, brandul a fost afectat desigur de scăderea vânzărilor pe o poerioadă de 2 luni cu 1.75%.

Swastika. Hallmark

halmark

 

Același mod de comunicare publică și o reacție similar au avut reprezentanții Hallmark atunci când unui client I s-a părut că pe hârtia în care se împachetau cadourile apare o swastika. Hârtia a fost retrasă deîndată din folosință, compania a comunicat faptul că nu a intenționat niciodată să ofenseze pe nimeni. Iată și un brand care nu a fost afectat de eroare – viteza de reacție dar și amploarea gafei fiind net inferioare exemplelor anterioare.

Și bonusul acestei ediiții, neofensator dar de impact prin ignoranță.


Girafele nu trăiesc în Ghana. Delta Airlines
Tot în 2014, pentru a cerebra victoria echipei SUA în meciul cu Ghana la Campionatul Mondial, Delta Airlines a decis să adauge pe contul Twitter două imagini sugestive. Unica problem este că imaginea cu girafa s-a dovedit a fi din Kenia.

delta


Concluzii?
- Cunoaște-ți publicul țintă, cercetează, realizează focus-grup-uri folosește social media pentru a testa conceptul campaniilor! Cazul Victoria’s Secret a scos la atins un punct sensibil al culturii, repectiv acela al standardelor de neatins de către femei, precum și promovarea cu precădere a femeilor care se înscriu în aceste standarde;
- Asumă-ți responsabilitatea, când greșești, recunoaște!Deși mesajul a fost schimbat, campania a condus totuși la un protest a 33.000 femei, posibil alte încă sute de mii să fi fost ofensate.
- Fă-ți temele temeinic înainte de a lansa o campanie! Întreabă, studiază, concluzionează, când ești ferm convins că ai acoperit toate aspectele esențiale – economice, culturale, politice, sociale – lansează campania.
- Mizează mereu pe bunul simț și dezvoltă un process laborios de aprobare când vine vorba de concept, mesaj și grafică! Experiența Bloomingdale ar trebui să fie un exemplu tipic.
Și dacă totuși imaginea brand-ului este afectată? Un plan de soluționare ar trebui să fie mereu la îndemână, astfel răspunsul va fi prompt, și instrumentele gata pregătite pentru a rezolva rapid problema.
Desigur că există numeroase exemple de “Așa DA!” în PR. În următorul articol le vom detalia!
Până atunci însă…de imaginea comapaniei tale cine se ocupă?

Articol scris de Dana Lupșa
Owner L.T.D Public Relations