News CCI Brasov

ZEL Crimeea

(0 voturi)
ZEL Crimeea

Particularităţi de aplicare a Legii Ucrainei „Privind crearea zonei economice libere „Crimeea” şi specificul efectuării activităţii economice pe teritoriul temporar ocupat al Ucrainei”


În data de 27 septembrie 2014 a intrat în vigoare Legea Ucrainei „Privind crearea zonei economice libere „Crimeea” şi specificul efectuării activităţii economice pe teritoriul temporar ocupat al Ucrainei”, prin care au fost determinate particularităţile activităţii economice pe teritoriul temporar ocupat al Ucrainei, a fost creată zona economică liberă „Crimeea” (în continuare – ZEL „Crimeea”), precum şi au fost reglementate aspectele relaţiilor juridice dintre persoanele fizice şi juridice care se afla în zona respectiva sau în afara acesteia.
În conformitate cu alineatele 1.1, 1.2 ale articolului 1 din Lege, ZEL „Crimeea” este creată în cadrul a două unităţi administrativ-teritoriale din Ucraina: Republica Autonomă Crimeea şi oraşul Sevastopol.
Frontieră administrativă între teritoriul ZEL „Crimeea” şi restul teritoriului Ucrainei coincide cu frontiera terestră administrativă între Republica Autonomă Crimeea şi regiunea Kherson.
Alineatul 3.2 al articolului 3 din Lege prevede că, în cadrul ZEL „Crimeea” se crează o zonă vamală liberă, care, prin tipul său funcţional este în acelaş timp o zonă scutită de taxe vamale, de tip comercial, de serviciu şi industrial, în conformitate cu articolul 430 din Codul vamal al Ucrainei.
Particularităţile livrării bunurilor pe/din teritoriul zonei economice libere „Crimeea”
Punctul 5 din alineatul 12.4 al articolului 12 din Lege, stipulează faptul că livrarea bunurilor de pe teritoriul ZEL „Crimeea”, pe restul teritoriului Ucrainei în vederea circulaţiei libere, se efectuează în regimul vamal de import prin aplicarea legislaţiei Ucrainei privind controlul de stat sanitar-epidemiologic, veterinar-sanitar şi fito-sanitar, controlul de mediu, radiologic, precum şi alte măsuri de reglementare tarifară şi netarifară.
În conformitate cu alineatul 6.5 al articolului 6 din Lege, în vederea aplicării legislaţiei fiscale şi vamale, tratatele încheiate între operatorii economici cu locul de reşedinţă (domiciliu) pe teritoriul ZEL „Crimeea” şi alţi operatori economici, sunt documente care se folosesc în loc de tratatele de comerţ exterior (contracte).
Furnizarea produselor cu statutul bunurilor ucrainene de pe restul teritoriului Ucrainei pe teritoriul ZEL „Crimeea” este echivalentă cu regimul vamal de export, inclusiv în scopul reglementării tarifare şi non-tarifare.
Formalităţile vamale legate de livrarea bunurilor, circulaţia vehiculelor în scopuri comerciale şi persoanelor fizice peste frontiera administrativă ZEL „Crimeea”, se efectuează în unităţile vamale relevante din Kherson şi Zaporizhzhya.
Astfel, circulaţia mărfurilor de pe teritoriul ZEL „Crimeea” sau pe teritoriul ZEL „Crimeea” se efectuează exclusiv prin punctele de control de intrare/ieşire mai jos menţionate:
-     pentru transportul rutier – Chongar (Salkove), Stavky (Kalanchak), Kairka (Chaplynka);
-     pentru transportul feroviar – Melitopol, Novooleksiyivka, Vadym, Kherson.
Toate celelalte puncte de control funcţionale anterior peste frontiera de stat a Ucrainei, care sunt situate în Republica Autonomă Crimeea şi oraşul Sevastopol, prin decizia Guvernului Ucrainei au fost închise temporar şi circulaţia bunurilor prin aceste puncte de control reprezintă o încălcare a legislaţiei în vigoare a Ucrainei.
 
Cu privire la problema de impozitare a taxelor vamale pentru bunuri, livrarea cărora se efectuează în (din) zona economică liberă „Crimeea”
În conformitate cu alineatul 6.6 al articolului 6 din capitolul I din Legea „Zona economică Liberă „Crimeea” mărfurile, care potrivit capitolului II din Codul Vamal al Ucrainei corespund criteriilor integral fabricate, suficient prelucrate sau importate pe teritoriul vamal al Ucrainei şi puse în liberă circulaţie pe teritoriul Ucrainei ocupat temporar, sunt considerate produse originare din Ucraina şi circulă liber pe restul teritoriului Ucrainei fără aplicarea a nici o taxă, prevăzută în Capitolul 42 din Codul Vamal al Ucrainei, cu condiţia prezentării certificatului de origine din Ucraina, emis de către camerele de comerţ şi industrie de pe restul teritoriului Ucrainei.
Camera de Comerţ şi Industrie a Ucrainei prin scrisoarea din 02.10.2014 Nr. 3482/11.1.0-8 a informat că, pentru dovada de origine a mărfurilor importate din ZEL „Crimeea” pe restul teritoriului Ucrainei, va fi eliberat un certificat de origine de tip „У-1”.
Coloanele certificatului de origine a mărfurilor de tip „У-1”, se completează în limba ucraineană.
Formularele certificatelor sunt realizate în formă tipărită în 3 exemplare: un original şi doua copii. Originalul are următoarele grade de protecţie: plasă „guilloche” (model imprimat sub formă de împletitură sau panglici întreţesute), de nuanţă violet şi numerotarea fiecărui formular.
Formularele au dimensiunea de 210x297 mm şi sunt realizate pe hârtie albă de scris. Numărul formularului conţine şase sau şapte cifre şi se află în colţul din dreapta sus al formularului.
Certificatele de origine a mărfurilor de tip „У-1”, se autentifică prin aplicarea ştampilei şi semnăturii persoanelor autorizate din partea camerelor de Comerţ şi industrie ale Ucrainei (cu excepţia Camerei de Comerţ şi Industrie Crimeea şi CCI Sevastopol), exemplarele cărora au fost transmise la adresa vămilor prin scrisoarea Ministerului de Venituri din 30.12.2013 nr. 28667/7/99-99-24-02-08-17.
Informaţii despre certificat au fost aduse la cunoştinţă vămilor printr-o scrisoare a Serviciului Fiscal de Stat din 07.10.2014 nr. 6547/7/99-99-25-02-08-17.
În afară de aceasta, oricărei persoane juridice – rezidenta Ucrainei, care schimbă (a schimbat) locul de reşedinţă din teritoriul Ucrainei ocupat temporar, i se acordă scutiri de impozitare (inclusiv în conformitate cu articolul 271 din Codul Vamal al Ucrainei) a mijloacelor fixe, articole cu valoare mică şi care se uzează rapid, ce aparţin persoanelor juridice, care îşi transferă desfăşurarea activităţii lor de pe teritoriul Ucrainei temporar ocupat pe restul teritoriului Ucrainei, şi sunt exportate pentru a fi utilizate în activităţi economice, cu condiţia ca aceste mijloace fixe au fost pe bilanţul întreprinderii la 1 ianuarie 2014 în liberă circulaţie pe teritoriul Ucrainei.

Comunicat al Ambasei Ucrainei în România