News CCI Brasov

Legea 187/2015 și modificările Codului Fiscal

(1 Vot)
Legea 187/2015 și modificările Codului Fiscal

Legea 187/2015 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2015 pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 499 din 07 Iulie 2015. 

Legea analizată astazi reglementează mai multe situații fiscale diferite din punctul de vedere al procedurilor, pe care le enumerăm, urmând a fi analizate secvențial, astfel:
a) introduce un numar de 7 criterii pe care le vom avea în vedere la determinarea activității unei persoane fizice, când vom stabili dacă această persoană desfășoară activitate dependenta sau activitate independenta. Aceleași criterii le vom regăsi și în noul Cod fiscal, aprobat deja de Parlament, dar înca nepublicat în Monitorul Oficial; (despre acest subiect am scris și AICI)
b) în momentul în care în urma unei inspectii fiscale echipele de control decid reîncadrarea unei tranzacții ca fiind fără substanță economică, acestea au obligația să motiveze și să probeze decizia de reîncadrare prin indicarea elementelor relevante ce au condus la reîncadrare;
c) se retrateaza noțiunea de persoana impozabilă din pespectiva TVA, pentru instituțiile publice și organismele internationale de drept public. Cu aceasta ocazie, legiuitorul enumeră punctual activitățile efectuate de instituțiile publice considerate ca fiind făcute de persoane impozabile din perspectiva TVA;
d) serviciile de restaurant și catering beneficiază în continuare de cota redusă de TVA de 9%. Legiuitorul extinde cota redusa de TVA pentru vânzarea de bere la draft în cadrul acestor servicii. Corespunde noțiunii de bere la draft, berea cu codul NC 22 03 00 10. Celelalte băuturi alcoolice din cadrul serviciilor de restaurant și catering se facturează cu cota întreagă de TVA de 24%.
e) producatorii independenți de bere realizată în fabrici mici de bere, cu capacitate de producție de până la 200.000 hl/an, păstrează obligația plății unei accize reduse. Reducerea accizei se aplică și pentru achizițiile intracomunitare de bere, ce provin de la producători independenti, din alte state membre, fără a depășii producția de bere de 200.000 hl/an.
Prevederile privind criteriile de reîncadrare a activităților independente în activități dependente, respectiv normele privind calitatea de persoana impozabilă a unei instituții publice, intra în vigoare în 3 zile de la publicarea legii, respectiv în data de 10 iulie 2015.
Prevederile privind reducerea la TVA la berea la draft, respectiv modificările privind acciza pentru micii producători de bere, intra în vigoare in 30 de zile de la publicare, respectiv în data de 06 august 2015.

Actul normativ poate fi consultat aici!


Să dezvoltăm unele aspecte privind modificările aduse de această lege.
A) O activitate desfășurată de o persoană fizică va fi considerată activitate independentă dacă îndeplinește 4 condiții din următoarele 7 enumerate:
1. persoana fizică dispune de libertatea de alegere a locului și a modului de desfășurare a activității precum și a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfășura activitatea pentru mai multi clienți;
3. riscurile inerente activității sunt asumate de către persoana fizică ce desfășoara activitatea;
4. activitatea se realizează prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfășoară;
5. activitatea se realizează de persoana fizică prin utilizarea capacității intelectuale și/sau a prestației fizice a acesteia, în funcție de specificul activității;
6. persoana fizică face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare și supraveghere a profesiei desfășurate, potrivit actelor normative speciale care reglementează organizarea și exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizică dispune de libertatea de a desfășura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terțe persoane în condițiile legii.
Observăm că aceste criterii sunt mai obiective decât cele existente anterior și sunt generale, aplicabile tuturor persoanelor fizice, inclusiv celor ce desfășoară activități independente sau profesii libere.
Este relativ usor de a determina daca o persoana fizica indeplineste 4 conditii din cele 7 enumerate de legiuitor, pentru a stabilii daca desfasoara o activitate independenta. In mod evident, daca sunt indeplinite numai 3 conditii, acea persoana desfasoara o activitate dependenta, de natura salarizata.
B) Prevederile de la art. 11 alin. (1) din Codul fiscal sunt foarte lejere in favoarea autoritatii fiscale, acestea avand dreptul sa nu ia in considerare o tranzactie ce nu are scop economic.
Legiuitorul impune in sarcina echipei de inspectie, obligatia de a motiva decizia de reincadrare a unei tranzactii, iar acesta este un lucru bun. Din pacate, aceasta obligatie in contextul legii este una formala, iar legiuitorul inca nu prezinta notiunea de tranzactie fara scop economic.
Chiar si cu aceasta modificare, contribuabilii sunt la ”generozitatea” echipelor de inspectie, deoarece nu s-a transpus vreo responsabilitate in sarcina acestora, daca respectiva tranzactie reincadrata prin opinia fiscala, conduce la o decizie de impunere desfiintata de instantele de judecata competente.
C) Din punctul de vedere al calitatii de persoana impozabila a unei institutii publice sau organism international de drept public, analizat din perspectiva TVA, notiunile fiscale nu sunt foarte noi, insa acestea cuprind in acest moment in sfera aplicarii si organismele internationale de drept public.
In esenta, institutiile publice nu sunt persoane impozabile din perspectiva TVA (nu factureaza cu TVA), chiar daca incaseaza corizatii, onorarii sau taxe.
Cu toate acestea, pentru a nu disturba concurenta, institutiile publice si organismele internationale de drept public sunt persoane impozabile (factureaza cu TVA) pentru urmatoarele activitati:
a) telecomunicatii;
b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele de aceeasi natura;
c) transport de bunuri si de persoane;
d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;
i) activitatile agentiilor de calatorie;
j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune;
l) operatiunile agentiilor agricole de interventie efectuate asupra produselor agricole si in temeiul regulamentelor privind organizarea comuna a pietei respectivelor produse.
D) Incepand din data de 06 august 2015, consumatorii de bere la draft (cod NC 22 03 00 10), servita in cadrul serviciilor de restaurant si catering, vor achita o taxa redusa la TVA in procent de 9%. Reamintim faptul ca legiuitorul pastreaza in continuare o cota redusa de TVA de 9% pentru toate serviciile turistice, inclusiv serviciile All-inclusive, ce pot contine atat servicii de cazare, cat si de restaurant cu bauturi alcoolice, cu conditia ca acestea sa fie vandute ca pachet turistic.
Din perspectiva vanzarii de bere la draft, facturata cu TVA de 9%, aceasta vanzare trebuie inteleasa ca fiind disjuncta de serviciile turistice, orice consumator dintr-un restaurant avand dreptul la o cumparare cu cota redusa.
Pentru celelalte bauturi alcoolice si restul sortimentelor de bere, facturarea se va face cu cota de TVA de 24%, atat in cadrul serviciilor de restaurant si catering, cat si la livrarile uzuale intre operatorii economici.
E) Micii producatori independenti de bere, cu capacitati de productie de pana la 200.000 hl anual, beneficiaza de o acciza redusa. Calitatea de mic producator de bere se analizeaza pentru 2 ani consecutivi. Daca in ultimul exercitiu, se depaseste cantitatea de 200.000 hl, pentru cantitatea ce depaseste acest plafon se achita acciza intreaga, pana pe data de 15 ianuarie a anului urmator.
Autor: Consultant fiscal Adrian Benta