News CCI Brasov

Norme legale care impun prezența departamentului Resurse Umane în cadrul unei firme

(1 Vot)
Norme legale care impun prezența departamentului Resurse Umane în cadrul  unei firme

Codul Muncii - Legea nr. 53/2003, - modificată și completată
H.G. - 500/2011 - privind registrul general al salariaților
Legea 108/1999 - privind inspecția muncii
COR - CLASIFICAREA OCUPAȚIILOR DIN ROMÂNIA. 

Care este diferența dintre Inspector Resurse Umane și Manager Resurse Umane?
Pe scurt, este o diferență de perspectivă: Managerul de Resurse Umane este o poziție de conducere și vizează partea soft (motivare, strategii, recrutare etc.), iar Inspectorul de Resurse Umane vizează partea hard (contracte, cereri, dispoziții, aspectele legale etc.).
Aceste două cursuri sunt complementare.
De exemplu, unui Manager de Resurse Umane îi prinde bine și cursul de Inspector Resurse Umane pentru că adesea va fi pus în situația în care trebuie să rezolve probleme aferente IRU. Este valabil și invers când Inspectorul de Resurse Umane primește sarcini care depășesc aria de activitate a inspectorului, ținând mai mult de MRU.
Deși lucrurile diferă de la o politică organizațională la alta, în ceea ce privește organizarea atribuțiilor Inpectorului de Resurse Umane și Managerului de Resurse Umane, cele două funcții au propriile lor caracteristici, propriile aplicabilități si responsabilități. Funcționarea și administrarea resursei umane dintr-o companie sau instituție, totodată, este puternic corelată de structura fișei postului fiecareia.
Diferențele sunt multiple, deși la nivel organizațional se confundă și întrepătrund, existând fie un Inspector de Resurse Umane care îndeplinește atât atribuțiile sale, cât și pe cele pe care Managerul de Resuse Umane ar trebui să le aibă, fie în invers. Acest lucru nu exclude diferențele dintre cele două posturi, cu mențiunea ca Managerul de Resurse Umane poate coordona, în anumite situații, activitatea mai multor Inspectori de Resurse Umane, ceea ce definește superioritatea acestei poziții din punct de vedere organizațional.
De regulă, există trei mari zone de acțiune pentru MRU în cadrul unei organizații:
-administrarea ștatului de salarii;
-gestionarea relațiilor interne și a comunicării cu angajații ;
-gestionarea fluxului de documente pe care legea le prevede.

Pe de altă parte, IRU este responsabil de:
-întocmirea documentelor necesare angajării sau desfacerii contractului de munca;
-gestionarea în documentele juridice și registrele de specialitate a modificărilor salariale/contractuale/aspectelor renegociate ;
-înregistrarea contractelor de muncă, precum și a documentelor necesare desfacerii acestora;
-arhivarea și gestionarea dosarelor de personal.
Pe scurt: În timp ce IRU lucrează cu fișe personale, medicale, contracte, acte de șomaj, cereri, dispoziții, fișe de lichidare, adeverințe, REVISAL și este responabil de relația cu instituțiile statului, poziția de MRU implică motivarea angajaților, delegare, strategie, elaborarea politicilor și programelor de resurse umane, procesul de analiză și revizuire a postului, definirea fișei postului, recrutare, selecție, angajare, integrare, evaluare, dezvoltare profesională.


Așadar, relația umană în cadrul organizației este asigurată de Managerul de Resurse Umane, pe când cea legală de Inspectorul de Resurse Umane. Deși autonome, cele două funcții nu pot activa una fără cealaltă. Sunt interdependente și împreună asigură buna funcționare a departamentului de Resurse Umane și a mediului organizațional.
Demersul obținerii unei diplome acreditate ANC/CNFPA ca Manager Resurse Umane (cod COR 121207, cod COR vechi 123207) vă asigură perfecționarea și posibilitatea de a profesa în acest domeniu. Veți acumula cunoștințele necesare pentru a putea suplini responsabilitățile specifice acestui post și doar o parte din cele specifice Inspectorului de Resurse Umane.
Cele 9 proceduri de Legislatia Muncii obligatorii pentru managerul de HR au fost detaliate in ghidul lansat de specialistii Rentrop&Straton astfel :
I. Procedura la angajare
II. Procedura de acordare a zilelor libere
III. Procedura de efectuare a concediului de odihna
IV. Procedura de formare profesionala
V. Procedura de preaviz
VI. Procedura de modificare a contractului individual de munca
VII. Procedura de incetare a CIM
VIII. Procedura de sanctionare
IX. Procedura de lichidare

Conform legislației în vigoare, cursul de Inspector Resurse Umane (cod COR 333304, cod COR vechi 342304) este recomandat să fie urmat de către cel puțin o persoană din cadrul fiecărei companii sau instituții publice urmând a se ocupa de aspectele menționate mai sus.
Actualmente, rolul unui IRU in cadrul organizatiilor apare ca fiind o necesitate. Schimbarile intervenite in ultima perioada ne obliga la o cunoastere in profunzime a prevederilor legislative, simtindu-se astfel nevoia unui specialist de resurse umane, care sa asigure conformitatea cu legea. Pe langa cadrul legislativ modificat, cursul ofera tuturor participantilor o bogata cazuistica, combinand astfel cadrul legal cu cazuri concrete din practica, prezentandu-se spete juridice prin interpretarea Codului Muncii, studii de caz si exemple de buna practica.
Aspecte studiate: legislatia muncii; salarii; somaj; managementul resurselor umane; pensii.
Tipul programului: initiere
Durata: 150 ore.

Cursurile sunt autorizate de către A.N.C. şi se finalizează cu certificate recunoscute de Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi de către Ministerul Educaţiei Naţionale.

Infomații suplimnetare la CCI Brașov, Direcția Învățământ Formare Profesională, d-na Carmen Mitran, e-mail: Această adresă de email este protejată de spambots. Trebuie să aveți JavaScript activat ca să o puteți vedea.